На виконання Програми державної служби зайнятості щодо професійної орієнтації на 2017-2020 роки та з метою виявлення професійних намірів школярів та їх орієнтації на свідомий вибір професії фахівцями обласної служби зайнятості було проведено опитування учнів 8-х класів 2018-2019 навчального року.
Понад 83% учнів 8-х класів від загальної чисельності восьмикласників області, а це майже 8 тис. школярів, пройшли анкетування, що дає можливість скласти достовірні уявлення про професійні наміри та вподобання дітей.
Аналіз розподілу отриманих даних, здійснений відділом організації профорієнтації Черкаського ОЦЗ, показав такі результати.
Вибірку даного соціологічного дослідження, проведеного в період з жовтня по грудень 2018 року в закладах загальної середньої освіти, становив 7921 респондент. З діаграми бачимо рівномірний розподіл за статтю, що додає достовірності даним опитування.
Під час опитування у більшості учнів 8 класів виявлена готовність до вибору професії, так як майже 80% із них вже мають сформовані плани і визначилися із типом навчального закладу, в якому здобуватимуть професійну освіту. Рейтингові показники подальших намірів школярів демонструє наступна діаграма.
Про те, що більшість учнів 8 класів орієнтовані на свідомий вибір майбутньої професії, свідчить і те, що майже всі респонденти визначилися з власними професійними схильностями та вирішили, в якій сфері діяльності хочуть реалізувати себе в майбутньому.
Про серйозний і виважений підхід до вибору професійного майбутнього свідчить те, що серед вирішальних аспектів, які роблять професію привабливою, восьмикласники обрали можливість самореалізації.
Під час опитування у більшості учнів 8 класів виявлено цілком сформовану готовність до вибору професії, так як майже 80% із них фактором, що впливає на вибір майбутньої професійної діяльності, визначили цікавість до обраної професії.
Під час опитування у більшості учнів 8 класів виявлено цілком сформовану готовність до вибору професії, так як майже 80% із них фактором, що впливає на вибір майбутньої професійної діяльності, визначили цікавість до обраної професії.
Підсумовуючи результати анкетного опитування, можна зробити висновок, що, в основному, більшість школярів чітко бачать перспективи свого професійного майбутнього, мають сформовані професійні наміри, але вони потребують допомоги фахівців служби зайнятості, оскільки інтерес, цікавість, прагнення до певної професії має бути підкріплений наявними психологічними схильностями та можливостями до її отримання. Саме на це і буде орієнтований подальший профорієнтаційний супровід даної категорії учнівської молоді – на виявлення індивідуально-психологічних особливостей, можливостей шляхом проведення психодіагностичного тестування, на розроблення варіантів індивідуального плану професійного самовизначення з урахуванням особистісних намірів, здібностей учня та реальних потреб ринку праці, конкретизацію намірів щодо професійного самовизначення.
Для формування у школярів адекватного уявлення про сучасний стан та тенденції майбутнього світу професій та ринку праці фахівцями з профорієнтації базових центрів зайнятості та філій обласного центру зайнятості проводяться профорієнтаційні уроки, професіографічні екскурсії на підприємства, заходи комплексного характеру (акція «Випускник», «Місто професій» та інші), інтерактивні профорієнтаційні заходи змагального характеру (квести, конкурси, майстер-класи тощо).
Відділ організації профорієнтації ОЦЗ