14.03.2018 | 09:00

З метою вивчення  професійних намірів та вподобань школярів, аналізу їх попиту на різні сфери професійної діяльності та в рамках Програми державної служби зайнятості щодо професійної орієнтації на 2017-2020 роки Черкаською обласною службою зайнятості проведено соціологічне опитування учнів, що навчаються у 8-х класах області.

Близько 5 тис. школярів пройшли анкетування, що складає майже половину від загальної чисельності восьмикласників області, це дало можливість скласти уявлення про професійні наміри та вподобання дітей для продовження цілеспрямованої профорієнтаційної роботи.

Відділом організації профорієнтації Черкаського ОЦЗ проаналізовано інформацію, отриману під час анкетування, за такими показниками.

 

1. Розподіл опитаних школярів за ознакою статті.

Як показали результати майже в однаковому співвідношенні взяли участь в опитуванні хлопці та дівчата, що додає результатам статистичної значимості.

2. Які наміри по завершенню навчання мають респонденти.

З року в рік збільшується відсоток молоді, яка визначилася з місцем навчання ще до вступу. Так, більшість учнів мають сформовані  професійні наміри після закінчення навчання і вже визначилися із типом навчального закладу.  Лідером з отримання професійної освіти є ВНЗ, на другому місці знаходяться коледжі та технікуми, і лише останню сходинку займає навчання в ПННЗ.

3. Сфера професійної діяльності, що цікавить школярів.

Результати дослідження за цим пунктом дозволили визначити сучасні орієнтири учнів у світі професій та виявити популярні напрямки професійної діяльності. Так, в трійку лідерів ввійшли: культура і мистецтво, медицина, ІТ-сфера. Такі сфери як освіта та сільське господарство також мають попит серед респондентів. Проте, наукова діяльність практично не цікавить школярів. Як бачимо, отримані дані ламають стереотипи щодо популярності професій серед учнівської молоді.

 

4. Що приваблює учнів у майбутній професії.

Ціннісними орієнтирами при виборі майбутньої професії є, в першу чергу, можливість самореалізації, високий заробіток,  престижність обраної діяльності, інтерес до конкретного виду праці, і звичайно,  можливість допомагати іншим.

 

5. Фактори, які впливають на вибір майбутньої професійної діяльності.

На запитання, які фактори вплинули на ваш вибір, більшість учнів зазначили, що це інтерес до обраної професії. Це є цілком природнім, адже сучасна молодь є дуже активною і свідомою при виборі свого місця в житті, подальшого шляху навчання і праці.

Отже, результати проведеного дослідження засвідчили, що більшість опитуваних учнів визначились з намірами про майбутню професію. При цьому, рушійною силою при професійному самовизначенні є бажання займатися конкретною професією. Водночас респонденти серед основних мотивів вибору професії виділяють також можливість бути корисними людям, суспільству, бажання самореалізуватися, гарно заробляти,  застосувати свої здібності, таланти.

Зібрані дані також показали, що старшокласники стурбовані своїм майбутнім, мають сформовані наміри з вибору професії, хоча вони не стійкі та базуються частіше на емоціях, а не на реальних можливостях, що свідчить про необхідність починати профорієнтаційну роботу з основної школи та активізувати її в старшій школі. Тому наша подальша робота буде націлена  на те, щоб допомогти учневі прийняти правильне рішення, з урахуванням формули вибору професії. Щоб вибір професії був справді свідомим і вільним, необхідно враховувати три фактори: ХОЧУ, МОЖУ, ТРЕБА.

  Хочу:   бажання, цікавість, прагнення; 

  Можу: здібності, таланти, стан здоров'я;

  Треба: стан ринку праці, соціально-економічні проблеми в регіоні.

Фахівці служби зайнятості допомагають поєднати ці фактори та зробити обґрунтований правильний вибір професії у відповідності з індивідуально-психологічними особливостями, можливостями  і потребами ринку праці в кадрах та сприяння розвитку професійних інтересів і нахилів. Адже, майбутня професійна еліта нашої держави сьогодні  навчається в школі.

Відділ організації профорієнтації ОЦЗ