З метою планування роботи щодо інформаційної підтримки учнів загальноосвітніх шкіл, випускників навчальних закладів у вирішенні питання вибору майбутньої професії Черкаською обласною службою зайнятості проведено соціологічне опитування учнів, що навчаються у 9-11-х класах області.

Близько 3 тис. школярів пройшли експрес-анкетування, що дало можливість скласти достовірне уявлення про потреби та вподобання дітей для подальшої цілеспрямованої профорієнтаційної роботи.

Відділом організації профорієнтації Черкаського ОЦЗ проаналізовано інформацію, отриману під час анкетування, за такими показниками.

1. Розподіл опитаних школярів по класах

Як показали результати, в опитуванні взяли участь майже в однаковому співвідношенні учні 9, 10 та 11 класів, загалом, 2939 осіб, що свідчить про репрезентативність вибірки.

2. Потреба у профорієнтаційних заходах

Багато років обласною службою зайнятості приділяється особлива увага  роботі з школярами щодо їх професійного самовизначення. З цією метою постійно проводяться групові та масові профорієнтаційні заходи, а саме: профорієнтаційні уроки (семінари), Дні відкритих дверей, професіографічні екскурсії, групові консультації  з використанням психологічного тестування, профінформаційні  групові заходи, інтерактивні заходи, виїзні профорієнтаційні заходи для молоді тощо. Тож даним опитуванням ми намагалися, в тому числі, з’ясувати потребу учнів у їх проведенні.  Значна кількість позитивних відповідей на поставлене запитання підтверджує таку необхідність та опосередковано свідчать про належний рівень їх проведення.

3. Участь респондентів у профорієнтаційних заходах

Результати дослідження за даним пунктом дозволили визначити найближчі плани в організації подальшої профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю з метою максимального охоплення школярів послугами.

4. В яких профорієнтаційних заходах хотіли б взяти участь школярі

Як свідчать результати (обиралося кілька варіантів), найбільш цікавими та корисними, в першу чергу, учні вважають інтерактивні заходи, такі як КВЕСТ, брейн-ринг тощо. Тож при плануванні групових та масових профорієнтаційних заходів з шкільною молоддю, в першу чергу, при проведенні акції «Випусник», фахівці з профорієнтації базових центрів зайнятості та філій обласного центру зайнятості, по можливості, використовуватимуть саме інтерактивні форми роботи.

  5. Якої інформації потребують школярі для вдалого вибору професії

На запитання, якої інформації потребують опитувані задля вдалого вибору професії (обиралося кілька варіантів), більшість учнів зазначили, що це поради щодо вибору професії та уявлення про свої здібності, вміння, нахили, що підтверджує необхідність та важливість подальшої профорієнтаційної роботи фахівців служби зайнятості з учнівською молоддю.

Отримані результати дослідження в цілому доводять, що учнівська молодь переймається власним професійним майбутнім, а допомога фахівців сприятиме реалізації їх життєвих перспектив. Тому інформаційно-консультаційна підтримка учнів загальноосвітніх шкіл, випускників навчальних закладів у вирішенні питання вибору майбутньої професії залишається пріоритетним напрямком діяльності обласної служби зайнятості.

Відділ організації профорієнтації ОЦЗ