Перед співбесідою ми готуємося відповідати на питання роботодавця, проте не менш важливо поставити свої – щоб оцінити, чи варто продовжувати кар’єру саме в такій компанії, а також засвідчити свою зацікавленість у вакансії. Зазвичай така можливість є наприкінці інтерв’ю. Про що саме варто запитати в рекрутера або потенційного безпосереднього керівника?

Чи нова запропонована позиція?

Завдяки відповіді на це запитання ви зможете дізнатися, наприклад, про те, що компанія розширює ваш напрямок, адже саме він буде мати великий вплив на пріоритетні для бізнесу завдання. Або – що фахівець, який працював на ній, став керівником, це – також гарний знак. Можливо, роботодавець розповість, що ваш попередник пішов із компанії. Це не завжди інформативно – якщо був конфлікт, про нього  навряд чи розкажуть.

Скільки етапів відбору треба пройти?

Будь-який кандидат хоче знати, чи довгий шлях на нього очікує. Якщо вас уже запросили на співбесіду – вірогідно, ви вже успішно пройшли два етапи: скринінг резюме та коротке телефонне інтерв’ю. Проте в деяких компаніях це тільки початок, і належить пройти ще кілька співбесід: із рекрутером, керівником, топ-керівником, іноді – представником клієнта, для якого працюватиме команда. Процес може передбачати тестове завдання, психологічне оцінювання, перевірку служби безпеки, онлайн-співбесіди з керівниками за кордоном тощо.

Чи довго триває випробувальний термін? І як компанія оцінюватиме його результати?

Зверніть увагу, чи не триватиме випробування задовго (законодавство для більшості випадків дозволяє три місяці), чи не пропонують вам працювати в цей час неофіційно та ще й безкоштовно. Запитайте, які завдання будуть першочерговими і як компанія оцінить результати вашої праці. І як роботодавець буде оцінювати вашу продуктивність після закінчення випробування.

Яка в компанії культура та цінності?

Майже кожна організація має такий розділ на сайті, і вони мало відрізняються. Ви зможете відчути ці тонкі матерії в дії, коли потрапите на роботу – але і на співбесіді можна дізнатися щось корисне. Попросіть навести приклади того, як певні цінності проявляються в щоденній роботі та відносинах між колегами, керівниками, підлеглими. Рекрутери постійно просять вас наводити приклади того, як ці чи інші особисті чи професійні якості проявляються у ваших досягненнях, і також шукають конкретики.

З ким потрібно взаємодіяти на цій посаді?

Хто буде безпосереднім керівником – ставити цілі, контролювати, перед ким треба звітуватися, до кого звертатися з питаннями. Іноді номінально керівник один, але фактично завдання дають та контролюють кілька людей, і не всі готові до такого режиму роботи. Також треба знати, чи будуть у вас підлеглі. З якими фахівцями з інших департаментів необхідно взаємодіяти та як побудована ця співпраця тощо.

Чи є можливість гнучкої роботи (за потреби)?

Цей момент актуальний не для всіх, але якщо ви маєте, наприклад, сімейні зобов’язання, живете за містом та залежите від графіка транспорту, корисно розуміти, чи є можливість, наприклад, дещо «посунути» звичний режим. Можливо, в компанії демократичне ставлення до цього, і працювати можна за «плаваючим» графіком або навіть віддалено. Це має значення для багатьох пошукачів – чи готова компанія проявляти гнучкість, якщо йдеться про потреби людей.

Чи будуть відрядження?

Цей пункт може стати для пошукача як причиною відмовитися від позиції, так і чудовою новиною. Зазвичай він відзначений у вакансії, але не завжди – тому його корисно прояснити.

Кар’єрні перспективи

Деякі компанії мають кар’єрні компаси та карти, в яких чітко розписано, який саме кар’єрний шлях можна пройти в організації, і скільки часу знадобиться на кожний етап. Також можуть бути інші можливості для розвитку – горизонтальний, ротації між проектами і навіть міжнародні. Запитайте, як саме відбуваються кар’єрні просування – наприклад, чи є в компанії кадровий резерв та чи пропонуються відкриті вакансії спочатку працівникам.

Чи є можливість впливати на винагороду?

Зарплата буде вказана або у вакансії, або озвучена на співбесіді. Проте важливо дізнатися, які важелі впливу на власну винагороду ви матимете. Наприклад, чи залежить вона від результатів роботи, чи передбачені додаткові бонуси, наскільки часто і за якими правилами проводиться перегляд зарплати.

Яке в компанії неформальне життя?

Чи проводить роботодавець розважальні івенти, спортивні заходи, поїздки, чи запрошує на свята родини працівників? І чи влаштовують команди «зустрічі» поза офісом?

Чи потрібні рекомендації?

Це також варто знати заздалегідь. Якщо рекомендаційні листи стануть додатковим аргументом – знадобиться час, щоб їх зібрати, або попередити екс-керівників про можливі дзвінки від потенційного роботодавця.

Коли можна очікувати на зворотний зв’язок та в якій формі?

На жаль, зазвичай це проблемний момент – роботодавці нерідко «зникають» після співбесід. Якщо вас не попередять – запитайте самі, коли саме буде відповідь і як вам повідомлять про результати, наприклад, поштою, телефоном чи особисто. Якщо обіцянка озвучена – її складніше порушити.

Ви маєте право знати деталі пропозиції. Водночас не варто перетворювати співбесіду на допит рекрутера. Така надмірна наполегливість цінується на деяких посадах і може стати навіть плюсом, проте зазвичай викликає сумніви.

Перелік питань індивідуальний, і багато з них можуть бути «точковими», конкретними. Якщо приділити час дослідженню новин компанії, її стратегії та цікавих проектів, можна підготувати питання, які покажуть вашу поінформованість, а також зрозуміти важливі для себе аспекти майбутньої роботи.