Традиційно робота редактора ЗМІ відрізняється від роботи у книжковій редакції передусім більшою динамічністю праці, чітким дедлайном, необхідністю постійної комунікації з усіма учасниками редакційно-видавничого процесу: журналістами, редакторами окремих відділів, фотокореспондентами тощо. Вимоги до компетенцій редактора ЗМІ  залежать від специфіки (газета, журнал, радіо, телебачення) та конкретної посади. У традиційній редакції друкованого ЗМІ редактор може обіймати посади літературного редактора; редактора колонки, рубрики, розділу; відповідального редактора; випускового редактора; головного редактора, шеф-редактора.

Пропонуємо на  розгляд новітні редакторські професії, які з’явилися в умовах інформатизації редакційно-видавничих процесів.

У конвергентній мультимедійній редакції значно розширюються функції головного редактора (шеф-редактора), який повинен інтегрувати всі робочі процеси зі збирання, опрацювання та подачі інформації аудиторії. Він керує редакційним процесом, вирішує, які історії мають бути висвітлені, хто їх висвітлюватиме, для якої платформи, яке потрібно обладнання, які терміни виконання, розподіляє роботу зважаючи на професійні якості кожного. Найважливіша відмінність головного редактора конвергентної редакції від головного редактора традиційної редакції – це вміння орієнтуватись у різних комунікаційних платформах та швидко визначати, яку подію на якій платформі краще представити аудиторії, адже від того, для якого виду ЗМІ готуватиметься інформація, залежить і сама ідея історії, і способи збирання та добору інформації, і специфіка її підготовки до оприлюднення. Інколи, за аналогією із закордонною практикою, головного редактора конвергентної редакції називають редактором-продюсером, мультимедіапродюсером, редактором-режисером.

В українських ЗМІ практикується створення не конвергентної редакції, а кількох окремих редакцій, кожна з яких працює над створенням контенту для певної платформи (принт, сайт тощо). У такому разі редакція друкованої версії тісно співпрацює з редакцією мультимедійних інтернет-ресурсів. Остання ж є основним джерелом появи новітніх редакторських професій. У редакції мультимедійного інтернет-ресурсу за змістову та професійну якість контенту відповідає редактор інтернет-ресурсу (сайту, порталу). Він контролює весь контент сайту: регулярно перевіряє правильність та коректність текстів на сайті, відображення гіперпосилань, координує роботу журналістів, дизайнера, копі- райтера, контент-редактора, планує та організовує роботу сайту. До його функціональних обов’язків належить розробка плану медійних комунікацій, структури, модульної сітки сайту, визначення потреби в написанні статей та оглядів, тематики матеріалів, контроль за якістю виконаних робіт, пошук авторів, редагування статей, керування роботою редакції інтернетресурсу, організація системи пошуку, виправлення помилок на сайті, просування сайту. Функції редактора сайту аналогічні з функціями випускового або шеф-редактора в друкованому виданні. У деяких інтернет-редакціях цю посаду називають головний редактор мережевої команди.

 

За матеріалами статті кандидата наук із соц. комунік. М.І. Женченко