Психологічна підтримка - це один з найважливіших чинників, що визначають успішність дитини під час здачі зовнішнього незалежного оцінювання. Досить часто ми створюємо ситуацію залежності, наприклад, - «якщо ти …, то…», нав’язуємо нереальні стандарти, суперництво із ровесниками, - «подивись, як інші стараються…» тощо. 

Водночас справжня  підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей та  позитивних сторін дитини, а для цього, в першу чергу, потрібно вірити в неї. Адже всім властиво долати життєві труднощі при підтримці тих, кого ми вважаємо значущими для себе. Важливим є також - навчити підлітка справлятися з різними завданнями, створивши у нього установку: «Ти можеш це зробити!».

Щоб продемонструвати свою  віру в дитину, батьки повинні мати мужність і зробити наступне:

  • забути про минулі невдачі своєї дитини;
  • допомогти дитині знайти впевненість у тому, що він/вона справиться із тим чи іншим завданням;
  • підкреслювати минулі успіхи і повертатися до них, а не до помилок.

Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре», «Ти знаєш це дуже добре» тощо.      Підтримувати можна також за допомогою дотиків, спільного виконання певних завдань тощо...

Пропонуємо основні правила психологічної підтримки, які є особливо важливими в період підготовки до іспиту:

  • приділіть дитині увагу (цікавтеся її настроєм, станом здоров'я, проявляйте турботу про її потреби);
  • забезпечте дитині місце для роботи, потурбуєтесь про те, щоб ніхто із рідних їй не заважав;
  • контролюйте режим підготовки випускника, не допускайте перевантажень, пояснюйте, що потрібно обов’язково робити перерви, змінювати види занять; 
  • фізичні вправи, прогулянки не повинні бути виключеними із щоденного графіка під час підготовки до здачі тестів;
  • зверніть увагу на харчування дитини. Подбайте, щоб вдома була поживна і різноманітна  їжа, що забезпечить збалансований комплекс вітамінів.  Пам’ятайте, що такі продукти, як риба, сир, горіхи, курага тощо стимулюють роботу головного мозку.  При цьому не зловживайте солодощами і виробами з борошна;
  • залиште для дитини на період іспитів мінімальний перелік домашніх обов'язків, дайте їй зрозуміти, що оберігаєте її;
  • допоможіть розподілити час підготовки відповідно до певних тем; дуже важливо для дитини навчитися робити певні схематичні нотатки, візуально впорядковувати матеріал. Основні формули, положення можна виписати на листочки і повісити у різних куточках  дому;
  • придбайте різноманітні тренінгові матеріали по тестуванню (збірники тестів тощо). Велике значення має щоденне  практичне відпрацювання тестових завдань;
  • вчіть дитину правильно орієнтуватися у часі і розподіляти його;
  • виявляйте готовність допомогти і допомагайте в різних питаннях підготовки;
  • розповідайте про свій досвід складання іспитів, де це доречно. Розкажіть, що ви відчували перед іспитами. Водночас не видавайте свого хвилювання перед днем здачі тестів і не переносьте тим самим своє хвилювання на дитину;
  • прагніть продемонструвати упевненість в силах, не лякайте провалом. Не переживайте за кількість балів, які дитина отримає після тестування. Дитина повинна знати, що кількість балів не завжди є остаточним і кінцевим виміром її можливостей;
  • дайте дитині напередодні тестування можливість повноцінно відпочити і добре виспатися.

І пам'ятайте, найголовніше - знизити напругу та тривожність дитини і забезпечити відповідні умови для занять.

Відділ організації профорієнтації ОЦЗ