«Не можу більше!», «Піду!», «Дістало все!» — всередині все кипить, але ви, як і раніше, ходите на стару, нецікаву роботу, тому що боїтеся пошуків нової. Звичайно, відправити резюме не складно, а от зустріч з потенційним роботодавцем — зовсім інша справа.

Невпевненість, страх перед майбутньою співбесідою — явища, аж ніяк не пов’язані а ні з віком, а ні з освітою, ані з чимось іншим. Бояться всі — і молоді, і досвідчені. Часом губляться настільки, що просто «провалюють» співбесіду, не зважаючи на те, що володіють необхідними професійними компетенціями.

У якийсь момент починає здаватися, що язик живе своїм власним життям — потрібні слова кудись зникають, мова стає занадто швидкою або навпаки, з’являються незручні паузи, а мозок приречено фіксує: «Ну ось, нічого не вийшло, повний провал».

Механізм хвилювання перед співбесідою такий же, як і перед зустріччю з незнайомцем. Найбільше лякає невідомість: «Що з цього вийде? Яке враження я справлю? Раптом мене запитають про те, що я й гадки не маю». Саме вона і є причиною того, що хвилювання зростає.

Розберемось, як приборкати страх перед співбесідою та звести його до керованого хвилювання.

Крок 1: зберіть інформацію.

Щоб незнайомець не був таким вже й незнайомим, вивчіть максимум про компанію, в яку ви збираєтеся йти, відвідайте сайт, сторінку в соцмережі, можливо організація згадується в новинах. Зараз багато хто робить акцент на інформаційну відкритість, вам залишається тільки знайти та прочитати.

Крок 2: попрацюйте над самопрезентацію.

Справити хороше враження на співбесіді складно без ретельної домашньої підготовки. Сядьте й подумайте, як і про що ви будете говорити з потенційним роботодавцем, запасіться фактами, які підтверджують ваші досягнення на попередніх місцях роботи, продумайте відповіді на можливі запитання:

Чому вас зацікавила ця позиція?

Чому ви хочете працювати у нас?

Чому ви хочете змінити поточну роботу?

Назвіть ваші сильні і слабкі сторони.

Чому ми повинні найняти саме вас?

В яких умовах і колективі вам комфортно працювати?

Як би друзі і колеги описали вас?

Ким би ви хотіли бачити себе через 5 років?

На яку зарплату ви розраховуєте?

Коли б ви могли приступити до роботи?

Це допоможе впевненіше почуватися на інтерв’ю, вести діалог на рівних, та й просто підніме настрій.

Крок 3: продумайте зовнішній вигляд.

Впевненість у тому, що у цій сорочці ви виглядаєте бездоганно, допоможе не відволікатись ще й на таку дрібницю. Тільки пам’ятайте, що яскравий, короткий, обтягуючий та блискучий одяг відволікає, а деяких дратує. Одягніться стримано.

Крок 4: приділіть увагу мові тіла.

Пам’ятайте, що враження про вас складається не тільки з того, що і як ви говорите. Невербальні засоби в діловому спілкуванні грають не меншу роль. Тож візьміть з собою ручку, яку ви зможете тримати, замість того, щоб нервово смикати лацкан піджака або активно жестикулювати.

Не складайте руки в замок на грудях і не розвалюйтеся на стільці нога на ногу. Гарна постава, відкритий погляд, привітна посмішка — налаштують до вас співрозмовника і інтерв’ю пройде більш невимушено.

Крок 5: підготуйте питання.

Співбесіда — не іспит, а діалог. Не соромтеся самі ставити питання. Активна участь в розмові допоможе подолати хвилювання. І навпаки, якщо ви любите поговорити, контролюйте свою балакучість. Цікавлячись нюансами роботи у роботодавця, не варто ставити питання так, щоб вони нагадували допит. Можна спитати:

Які будуть мої головні завдання?

В якому режимі я буду працювати?

Хто буде моїм безпосереднім начальником?

Чи передбачає ця посада професійне зростання?

Чому звільнився працівник, який обіймав цю посаду?

А головне — не забувайте, що по той бік столу теж людина. І навіть якщо вам відмовили — це ще не кінець світу, спробуйте дізнайтеся причину, проведіть роботу над помилками. Наступна співбесіда буде вдалішою.