Запуск чатбота ChatGPT і стрімкий розвиток штучного інтелекту  не залишили байдужими нікого. Всі переконалися, що ШІ немало вміє. Отже, майбутнє, про яке давно говорили, настало. Цифровізація і технології активно впливають на зайнятість і ринок праці.

Найбільші перспективи для генеративного ШІ фахівці бачать в маркетингу, обслуговуванні клієнтів, IT, HR, юридичних послугах. Прогнозують, що до 30% робочих годин людської праці може бути автоматизовано до 2030 року,  кожному шістнадцятому працівнику до 2030-го доведеться змінити рід занять. І це значною мірою пов’язано з розвитком технологій. Цифри підтверджують тезу, що людство має справу зі змінами, співставними з промисловою революцією сторічної давнини.

Дослідження припускають, що технології автоматизують рутинні завдання — ті, що можна описати чітким алгоритмом. Вважається, що рутинні завдання зосереджені в офісних професіях з середньою оплатою, тоді як нерутинні — в низькооплачуваній ручній праці та високооплачуваній кваліфікованій праці.

Усі, хто тестував ChatGPT, могли переконатися, що він не замінить висококваліфікованих фахівців, але може впоратися з завданнями для початківців, зокрема, в програмуванні та підготовці контенту. Це означає, що з розвитком ШІ важче буде знаходити першу роботу для багатьох професій. Водночас з’являтимуться нові робочі місця та професії, пов’язані з обслуговуванням технологій. Загалом очікуються значні зміни, пом’якшити які зможе знову таки ШІ — застосування алгоритмів в процесах найму зближуватиме інтереси роботодавців та шукачів роботи.

Протягом останніх століть розумові здібності були більш важливими, ніж емоційні навички та вміння працювати руками. Зараз відбувається розворот тенденції — емоційні (соціальні) навички, такі як емпатія, вміння будувати стосунки, переконувати, стають дедалі важливішими. Тож слід розвивати емоційний інтелект, щоб підготуватися до конкуренції з роботами.

ШІ витіснятиме людей у рутинних завданнях, а люди матимуть успіх у заняттях, що потребують гарних соціальних навичок (soft skills). Емоційний інтелект вважається не менш важливим, ніж розумові здібності (IQ), оскільки допомагає налагоджувати командну взаємодію, запобігати вигоранню.

Навіть в умовах стрімкого розвитку технологій саме люди залишаються найбільш цінним активом організацій. Але нема чого боятися лише тим, хто звик до безперервного навчання та саморозвитку. Бути успішним, опанувавши одну рутинну професію, ставатиме дедалі важче. В епоху стрімкого розвитку технологій дедалі важливішими стають соціальні навички та готовність вчитися новому.